Kérdése van? ÍRJON!

Termékfelelősség
A termékfelelősség több alapelv mentén állít fel szabályokat, ezen alapelvek elsődlegesen a következők: a fogyasztók érdekeinek védelme, az áruforgalom biztonsága, valamint magában foglalja azt a követelményt, hogy a gyártók a hibás termékekért, illetve a hibás termékek okozta károkért felelősséggel tartozzanak.

Közúti balesetünk következményeként párom lebénult, az autónk totálkáros lett. Visszafordíthatatlan a tragédia, azonban hálás vagyok Önöknek, ekkora kártérítést álmunkban sem reméltünk. Csak ajánlani tudom Önöket, bár remélem nem lesz rá szükség a környezetünkben.
Valentina
A termékfelelősség legfontosabb céljai
A termékfelelősség legfontosabb céljai a következők
- a fogyasztók érdekeinek védelme,
- az áruforgalom biztonsága,
mely alapján a gyártók a hibás termékekért, illetve a hibás termékek okozta károkért felelősséggel tartozzanak.
Ebben a körben is számos kulcskérdés merülhet fel, de álláspontunk szerint a legfontosabb az, hogy mi az a termék, és mikor beszélhetünk hibáról?
A jogszabály szerint: termék minden ingó dolog akkor is, ha utóbb más ingó vagy ingatlan alkotórészévé vált valamint a villamos energia. A termék pedig akkor szenved hibában, ha nem nyújtja azt a biztonságot, amely általában elvárható, figyelembe véve különösen a termék rendeltetését, ésszerűen várható használatát, a termékkel kapcsolatos tájékoztatást, a termék forgalomban hozatalának az időpontját, a tudomány és a technika állását.
A termékfelelősség körében keletkezett károkról beszélhetünk két aspektusból:
egyrészt beszélhetünk halál, testi sérülés vagy egészségkárosodás folytán bekövetkezett vagyoni és nem vagyoni kárról,
másrészt a hibás termék által más dologban okozott, a kár bekövetkeztekor ötszáz eurónak a Magyar Nemzeti Bank hivatalos deviza középárfolyama szerinti forintösszegénél nagyobb összegű kár, ha az a más dolog szokásos rendeltetése szerint magánhasználat vagy magánfogyasztás tárgya, és azt a károsult is rendszerint ilyen célra használta.
Az első esetkörben a gyártó teljes kártérítéssel tartozik, míg a második esetben csupán a más dologban okozott tényleges kárért köteles helyt állni.
A termék gyártóját objektív vagyis feltétlen kártérítési kötelezettség terheli, vannak esetek amikor mentesülhet ezen kötelezettsége alól, még pedig úgy, hogy a gyártónak kötelessége bizonyítani. Ha be tudja bizonyítani, hogy a terméket nem hozta forgalomba, vagy a terméket nem azért állította elő, hogy üzletszerűen forgalmazza, vagy a termék az általa történő forgalomba hozatal időpontjában hibátlan volt és a hiba oka később keletkezett, vagy a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető, végül, ha a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta, akkor mentesülhet a felelősség alól.
Ha bármilyen kérdése lenne, vagy segítségre lenne szüksége akár termékfelelősséggel, akár más kártérítési kérdéskörrel kapcsolatban, készséggel állunk rendelkezésére.